2014 m. kovo 12 d., trečiadienis

Apie PIRAMIDĘ ir federacijų vaidmenį. Trumpai

Sporto šakos vertinimui yra sukurtas vadinamas PIRAMIDĖS modelis, sudarytas meistriškumo įvertinimo ir palyginimo principu. Mūsuose padažnėjo spekuliacijų naudojant šį terminą, tad reikia tiesiog apsispręsti ir susitarti, ką mes vadiname tuo AUKŠTUOJU SPORTINIU MEISTRIŠKUMU. Piramidės modelis čia galėtų padėti.

Žemiau pateikiu vieną pavyzdį, kurį tiesiog suradau internete, ir pritaikiau mūsų miestui. Lentelė atrodytų gražiau, bet pradžiai užteks ir išdėstytų punktų. Kai sudarysiu konkrečios sporto šakos piramidę, pateiksiu jos grafinį vaizdą.

   PIRAMIDĖ (kurios pagrindu galima atlikti sporto šakos auditą):
   1. Sportiniai vardai
          2.1. Lietuvos nusipelnę sporto meistrai
          2.2. TKSM lygio sportininkai
          2.3. SM lygio sportininkai
   3. Reitingo lygiai (atskyriai) :
          3.1. KSM
          3.2. Suaugusių atskyriai ( I, II, III )
          3.3. Jaunių atskyriai ( I, II, III )
          3.4. Sporto mokyklas lankantys, bet neturintys atskyrių (nepasiekę lygio ar nedalyvaujantys varžybose fizinio parengimo grupių vaikai (10-13 metų),  jauniai (14-15 metų), jaunimas (16-18 metų).
          3.5. Fiziškai aktyvūs įvairaus amžiaus žmonės, kurie prižiūrimi instruktoriaus, ne mažiau kaip 2 kartus per savaitę ir netrumpiau nei 6 mėnesius sportuojantys, besimankštinantys oficialiose grupėse. (Pagal šią formuluotę čia patenka ir kūno kultūros pamokas lankantys moksleiviai.)
     
Aukščiau pateikta piramidės schema tinka pamatuoti tiek visam Klaipėdos sportui, tiek atskirai sporto šakai. Sunkumų gali sudaryti tos sporto šakos, kurios neturi savo sportinės klasifikacijos sistemos. Prioritetinės sporto šakos turi šią sistemą, o jei kuri ir neturi, prioritetine ji laikoma nepelnytai, prioritetinėms toje ar kitoje teritorijoje paskelbta konjunktūriškai.

Atliekant viso miesto sporto auditą pagal šią schemą, gali kilti sunkumų klasifikuojant egzistuojančias skirtingas fizinio aktyvumo rūšis. Taip pat sunkumų kiltų apskaitant 3.5 piramidės dalį - fiziškai aktyvius žmones, nes Lietuvoje sukurta ir jau eilę metų Klaipėdoje vykdoma statistinės apskaitos sistema nesuveikia: skaičiai ataskaitoms imami iš lubų, nebijant atsakomybės už iškraipytus duomenis. (Turime duomenų, kad eilę metų tie skaičiai buvo falsifikuojami savivaldybės sporto skyriaus lygyje). Jei už sporto šaką ar sporto šakų grupę būtų atsakingos federacijos ar kitos visuomeninės organizacijos, kurios faktų klastojimo atveju būtų deramai įvertinamos, pastatant į galą (ar keliais punktais žemiau) prioritetinių šakų SĄRAŠE vystymo programoms remti, reikalai susitvarkytų. Remiantis sporto šakos METINĖMIS ATASKAITOMIS pagal paprastą schemą būtų sudaromas SPORTO ŠAKŲ REITINGAS ir paskirstomas tas 13 milijonų BIUDŽETAS. Turėdama aiškų metinį sporto šakos biudžetą ir aiškų SAVIVALDYBĖS UŽSAKYMĄ, surašytą SUTARTIES formatu tarp savivaldybės ir federacijos (organizacijos), atsakingos už sporto šakos vystymą mieste (regione), Atsakingoji organizacija sudaro METINĮ FINANSINĮ PLANĄ. Jei sporto šakos vystymo plano vykdyme dalyvauja ir biudžetinės įstaigos, šį planą gali tvirtinti ir sporto skyriaus ekonomistai. Bet gali ir netvirtinti, pasitikėdami SPORTO ŠAKOS SPECIALISTAIS, anot reformos iniciatorių, geriausiai nusimanančiais apie konkrečią sporto šaką. Savivaldybės sporto ekonomistai galėtų, o gal ir TURĖTŲ, teikti paslaugą padedant sudaryti organizacijoms sporto šakos tuos planus.

Ypač svarbus vaidmuo sporto šakos vystymo planavime ir valdyme tenka federacijoms tų sporto šakų, kurios dėl vienų ar kitų priežasčių yra suskilusios ar dirbtinai suskaldytos į krūvą subjektų, kaip tai yra su miesto lengvąja atletika.

Klaipėdos lengvosios atletikos piramidė - kitame rašinyje.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą