Sporto šakos vertinimui yra sukurtas vadinamas PIRAMIDĖS modelis, sudarytas meistriškumo įvertinimo ir palyginimo principu. Mūsuose padažnėjo spekuliacijų naudojant šį terminą, tad reikia tiesiog apsispręsti ir susitarti, ką mes vadiname tuo AUKŠTUOJU SPORTINIU MEISTRIŠKUMU. Piramidės modelis čia galėtų padėti.
Žemiau pateikiu vieną pavyzdį, kurį tiesiog suradau internete, ir pritaikiau mūsų miestui. Lentelė atrodytų gražiau, bet pradžiai užteks ir išdėstytų punktų. Kai sudarysiu konkrečios sporto šakos piramidę, pateiksiu jos grafinį vaizdą.
PIRAMIDĖ (kurios pagrindu galima atlikti sporto šakos auditą):
1. Sportiniai vardai
2.1. Lietuvos nusipelnę sporto meistrai
2.2. TKSM lygio sportininkai
2.3. SM lygio sportininkai
3. Reitingo lygiai (atskyriai) :
3.1. KSM
3.2. Suaugusių atskyriai ( I, II, III )
3.3. Jaunių atskyriai ( I, II, III )
3.4. Sporto mokyklas lankantys, bet neturintys atskyrių (nepasiekę
lygio ar nedalyvaujantys varžybose fizinio parengimo grupių vaikai
(10-13 metų), jauniai (14-15 metų), jaunimas (16-18 metų).
3.5. Fiziškai aktyvūs įvairaus amžiaus žmonės, kurie prižiūrimi
instruktoriaus, ne mažiau kaip 2 kartus per savaitę ir netrumpiau nei 6
mėnesius sportuojantys, besimankštinantys oficialiose grupėse. (Pagal šią formuluotę čia patenka ir kūno kultūros pamokas lankantys moksleiviai.)
Aukščiau
pateikta piramidės schema tinka pamatuoti tiek visam Klaipėdos sportui,
tiek atskirai sporto šakai. Sunkumų gali sudaryti tos sporto šakos,
kurios neturi savo sportinės klasifikacijos sistemos. Prioritetinės
sporto šakos turi šią sistemą, o jei kuri ir neturi, prioritetine ji
laikoma nepelnytai, prioritetinėms toje ar kitoje teritorijoje paskelbta
konjunktūriškai.
Atliekant viso miesto sporto auditą
pagal šią schemą, gali kilti sunkumų klasifikuojant egzistuojančias
skirtingas fizinio aktyvumo rūšis. Taip pat sunkumų kiltų apskaitant 3.5
piramidės dalį - fiziškai aktyvius žmones, nes Lietuvoje sukurta ir jau
eilę metų Klaipėdoje vykdoma statistinės apskaitos sistema nesuveikia:
skaičiai ataskaitoms imami iš lubų, nebijant atsakomybės už iškraipytus
duomenis. (Turime duomenų, kad eilę metų tie skaičiai buvo
falsifikuojami savivaldybės sporto skyriaus lygyje). Jei už sporto šaką
ar sporto šakų grupę būtų atsakingos federacijos ar kitos visuomeninės
organizacijos, kurios faktų klastojimo atveju būtų deramai įvertinamos,
pastatant į galą (ar keliais punktais žemiau) prioritetinių šakų SĄRAŠE
vystymo programoms remti, reikalai susitvarkytų. Remiantis sporto šakos
METINĖMIS ATASKAITOMIS pagal paprastą schemą būtų sudaromas SPORTO ŠAKŲ
REITINGAS ir paskirstomas tas 13 milijonų BIUDŽETAS. Turėdama aiškų
metinį sporto šakos biudžetą ir aiškų SAVIVALDYBĖS UŽSAKYMĄ, surašytą
SUTARTIES formatu tarp savivaldybės ir federacijos (organizacijos),
atsakingos už sporto šakos vystymą mieste (regione), Atsakingoji
organizacija sudaro METINĮ FINANSINĮ PLANĄ. Jei sporto šakos vystymo
plano vykdyme dalyvauja ir biudžetinės įstaigos, šį planą gali tvirtinti
ir sporto skyriaus ekonomistai. Bet gali ir netvirtinti, pasitikėdami
SPORTO ŠAKOS SPECIALISTAIS, anot reformos iniciatorių, geriausiai
nusimanančiais apie konkrečią sporto šaką. Savivaldybės sporto
ekonomistai galėtų, o gal ir TURĖTŲ, teikti paslaugą padedant sudaryti
organizacijoms sporto šakos tuos planus.
Ypač svarbus
vaidmuo sporto šakos vystymo planavime ir valdyme tenka federacijoms tų
sporto šakų, kurios dėl vienų ar kitų priežasčių yra suskilusios ar
dirbtinai suskaldytos į krūvą subjektų, kaip tai yra su miesto lengvąja
atletika.
Klaipėdos lengvosios atletikos piramidė - kitame rašinyje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą