Daug postringauti ir tuščiažodžiauti apie būtinybę sporto mokyklai
susikurti ir turėti misiją yra tuščias dalykas, kuriuo užsiima
nesuprantantys arba simuliuoja gudrieji. Nes mokyklos misijai
pagrindines kryptis apibrėžia miesto ir šalies sporto bei švietimo
politikos dokumentai, o sukonkretina steigėjo suteikti įgaliojimai.
BĮ
Klaipėdos miesto Lengvosios atletikos mokykla įkurta reorganizuojant BĮ
Klaipėdos miesto sporto centrą, steigėjas - miesto savivaldybė.
Mokyklos tipas, veiklos paskirtis, net mokyklos klientai (teritorinis
mokyklos komplektavimo rajonas, auklėtinių amžius) nurodyti mokyklos
nuostatuose. O veiklos paskirtis ir apibrėžia mokyklos misiją... Taigi
Misijos kaip ir nepasirinksi, ji pakankamai apibrėžta. Guldant ant
popieriaus, galima tik įvardinti keletą punktų, sukonkretinti. Svarbiausia formuojant misiją, kad kiekvienas mokykloje dirbantis suprastų mokyklos veiklos paskirtį ir tikslus ir projektuotų savo veiksmus jai įgyvendinti.
Tačiau
kol kas ant popieriaus nieko nesuguldyta: vargu ar mokykla turi savo
veiklos planą, finansinį planą, ugdymo planą, nėra deklaruotos misija ir vizija. Nesukurta mokyklos taryba ir kiti savivaldos organai, nevyksta susirinkimai, metodiniai pasitarimai. Treneriai tebedirba taip, kaip jiems patogu toje situacijoje: labai
neskaudindami sau galvos dėl Mokyklos misijos ar vizijos, net ir suprasdami, kad kartais yra organizacijos silpnybė, pasiruošę pasirašyti bet
kokias instrukcijas ar aprašus, net ir akivaizdžiai absurdiškus, kad tik
laiku gautų atlyginimą.
Ir dirba jie taip, kaip visada suprato ir supranta savo, kaip trenerio misiją.
Kas kaip. Visas buketas nuomonių, požiūrių, įsitikinimų. Gal čia nėra
nieko blogo, bet tai kas tad yra tobulinama Klaipėdos miesto sporto
reorganizacijos įtakoje? Ar buvo iškilusi būtinybė keistis? Kam reikalinga buvo ta reorganizacija?
Lengvosios
atletikos federacijos atstovams konsultuojantis su reformos
organizatoriais apie lengvosios atletikos, kaip sporto šakos, plėtrą
nebuvo kilę jokių nesutarimų ar neaiškumų. Visi deklaravo, jog jiems
akivaizdu, kad prioritetinė miesto ir šalies sporto šaka, niekada tos
pozicijos ir nepraradusi, nusipelno geresnių sąlygų funkcionuoti ir
vystytis. Lengvosios atletikos sporto mokyklos atskyrimas nuo pagal kolektyvinio ūkio vystymosi principus gyvenusio BĮ Klaipėdos miesto sporto centro - būtina sąlyga, norint sustabdyti sporto šakos genocidą ir pradėti plėtrą.
Strategiškai tai įgyvendinti, pasitelkus kokybiškai ir kiekybiškai
naujas vadybines pajėgas (už kurias iš miesto sporto biudžeto mokami
realūs pinigai), iš naujo apmąstyti ir nusistatyti veiklos paskirtį ir
vystymosi perspektyvą. Ne kartą konsultacijose buvo akcentuojama, kad
svarbiausia, ką reikia keisti - tai vadybos principus. "Žmogiškieji ištekliai" - treneriai Sporto centro kolūkyje su sena vadyba visgi
pasiekė kažkokių rezultatų. O jeigu jiems taip dar gerą vadybą...
Pasikeitė vadybininkai. Visi nauji, išskyrus už ugdymą atsakingą vedėją. Apžvelkime, ką turime...
Pastaroji, pavaduotoja ugdymui,
niekaip neįžvelgia skirtumo tarp senojo valdymo modelio, ir naujojo.
T.y. negali paaiškinti, nes to skirtumo ir nėra, kaip nėra ir naujo
valdymo modelio. Net trenerių pareigybių aprašas paruoštas negrabiai,
"copy-paste" principu pabandytas sukurti, pridarant loginių, gramatinių
bei sisteminių klaidų. Pastaroji mokyklos ugdymo planą suvokia kaip
kiekvieno mokytojo ugdymo planų aritmetinę sumą. O svarbiausia, kad
nežino, kad už ugdymo procesą atsakinga tik ji, ir šioje srityje ji turi
prioritetą netgi prieš mokyklos direktorę, žinoma, jei nuostatuose
imperatyviai (įsakmiai) nenurodyta, kad ugdymo procesą šioje,
konkrečioje, dėl kažko tai IŠSKIRTINĖJE įstaigoje (dėl kai kurių specialių
priežasčių) atlieka PATI DIREKTORĖ, matyt perleidus finansinio
planavimo, organizavimo ir vykdymo funkcijas pavaduotojui, kuris turi
būti atsakingas už ugdymą.
Neveltui mokyklos direktorę
šioje hierarchijoje miniu antrąja. Sunku pervertinti jos vaidmenį
organizacijos valdyme, nes tik nuo jos vadybinių sugebėjimų priklauso
kaip ji vykdo vadybos funkcijas. Tačiau akivaizdžiai matosi tik ugdymo
proceso rezultatai, o visas paruošiamasis darbas lieka už kadro, kas yra
sunku priimti tam tikro proto sandaros (sklad uma) personoms. Taigi,
pirmoje vietoje ugdymo pavaduotoją statau tik dėlto, kad jos darbo
rezultatai geriausiai matomi plačiai visuomenei. Mokyklos direktorė,
vykdanti žmogiškųjų išteklių valdymo funkciją, yra atsakinga už
žmonių atranką, motyvavimą, tad jos atsakomybėje kompetencijų ribose
yra teisė ir galimybė pasirinkti specialistus. Šia prasme dabartinė
Klaipėdos LAM direktorė - įkaitė. Iš vienos pusės, ji yra, tiesiogiai ar
netiesiogiai, atsakinga už visus procesus mokykloje, taip pat ir
darbuotojų atranką, o iš kitos pusės - gavo senąjį trenerių bei kitų
darbuotojų personalą, iš kurių kai kurie net nepripažįsta jos kaip
darbdavės! Tenka visokiais, legaliais ir nelabai, būdais bandyti išguiti
organizaciją stabdančius nesusipratėlius. Tai reikalauja daug jėgų,
kantrybės ir laiko, kartais ir lėšų, kurių taip trūksta organizacijos
kūrimo ir įsitvirtinimo stadijoje; kaip visada. Lieka neaišku, ar
pavaduotoją ugdymui ji pati pasirinko, ar ką privalu rinktis jai nurodė
steigėjai bet akivaizdu, kad visgi direktorė nepasitiki, ir tikrina
pertikrina kai kuriuos ugdymo proceso niuansus. Vietomis net nesuprasi,
kieno čia sprendimas.
Ką daro mokykloje specialistas skambiu pavadinimu metodininkė?
Nes treneriai metodiką supranta, kaip kertinį treniruočių (ugdymo)
proceso akmenį. Ogi nieko, ir ne dėlto, kad nesugebėtų. BĮ lengvosios
atletikos mokyklos metodininkę iš kitų administracijos darbuotojų
išskiria brangi savybė, kuri nebūdinga pigiems žmonėms: sąžiningumas. Ji
tikrai galėtų būti puiki metodininkė, jei kažkas jai parodytų, ką iš
tikrųjų metodininkė turėtų daryti. Dabar gi ji tiesiog registruoja visokius trenerių prašymus, tvarkaraščių pakeitimus pagal vadovybės sukurtas dirbtines instrukcijas.
Yra dar tokia specialistė, kurios pareigybė - specialistė, kuri pati nesupranta kokios srities ji yra specialistė, ir ko čia iš jos visi nori. Dalyvavo trenerių grupių priežiūros procese, bet kokiame range - neturi atsakymo. "Matyt, kaip liudininkas",- galvoja ji.
Belieka atsakyti į klausimą: ar taip yra suplanuota pertvarka, ar čia kažkas ne taip vyksta?
Apie vadybines vadovo funkcijas ir jų
atlikimą specifinėje aplinkoje bei nukrypimus pertvarkos vykdyme - rašinyje KONTROLĖS BAIMĖ vs BAIMĖ PRARASTI KONTROLĘ. Netrukus...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą